FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:14-11-2006 01:50:56
Afsender:Klaus K
Email:kk@dansermeddrenge.dk
Emne:Årets julegave
Tekst:
Hej Ebbe - jeg har nu fået læst nøjere, hvad Sony-chefen i London siger. Min holdning er - her i en slags strøtanke-udgave:

Det er utrolig svært at spå om fremtiden - hver gang vi (DmD) har forsøgt er det gået galt, men vi har dog haft ret i én ting: Nemlig i at vi siden 2001 valgte at sætte langt mindre fokus på salg af vores indspillede musik - og til gengæld opgradere vigtigheden af vores koncerter.

Det er nemlig nemt nok at sige, at den udvikling der har været meget tydeligt igang siden efteråret 2000 - altså nu i seks år - bare vil fortsætte. Det kan enhver tosse sige - (og det gør de gudhjælpemig osse) - og altså åbenbart også en plade-boss fra Sony. Jeg synes han er et får, som bare efterbræger fildelernes berømteste undskyldning ... at det er "forretningsmodellens skyld", at de er nødt til at fildele. Det er i mine ører en joke.

Det svære består jo i at kunne manøvrere rundt med sit livsværk i sådan et dræbende, nedadgående miljø. Og det synes jeg, at vi (DmD) har gjort overraskende godt. Vi står stærkere nu end nogensinde ... ret utroligt egentlig.

Når deisse (lidt selvcentrerede ord) er sagt, vil jeg sige: CD'en er ikke død. DVD'en er ikke død - og jeg tror ikke de vil dø ud de næste 10 år. Det er min spådom - og den er jo stik modsat Sony-bossens. Lad os se, hvem der holder længst - ham eller os.

Begrundelse: Vi er nu i en økonomisk opsvings-periode, hvor publikum i stigende grad efterspørger "lækre" varer. Fede pladecovers fx. - i min generation vil der fortsat være efterspørgsel efter de lækre varer - og i min generation ser man ikke så nøje på prisen som man gør i den yngre generation.

Replikskifte mellem en ung og en gammel pladeselskabsmand: Den yngre: "Det er det, de unge vil ha" - den gamle: "Jamen det er de gamle der har pengene" - sådan har virkeligheden været i pladebranchen de sidste seks år. Du kan se det på alle de opsamlinger, der er udkommet, som har holdt markedet nogenlunde stabilt siden 2004 ...

DmD har selv udsendt sit bedst sælgende album i 2006. Hvad skal jeg sige ... ?

Vedr. drm: Vi er imod drm (selv om nogen her i forum ikke tror det) - Det er ikke DmD, der holder fast i kopibeskyttelse, hverken på plader eller downloads - vi respekterer naturligvis andre folks modsatte valg. Men vi er ikke bange for at have vores musik ude på mp3 - i hvert fald ikke lige for tiden ...

Jeg synes meget ville være vundet for både publikum og branchen, hvis politikerne nu ville gå ind og (hold nu fast): *diktere* en standard for handel med ikke-fysisk musik og film, som også gjaldt hardware-fabrikanterne - med det formål at gøre online-handelen med underholdning så fleksibel, at alle mennesker kunne købe alt musik (og film) i ikke-fysisk stand til alle de fremherskende afspillere.

Heriblandt skulle Apple tvinges til at åbne deres format for andre afspillere end iPod - og de øvrige distributører skulle tvinges til at lave musik og film-filer som kunne afspilles i iPod-en.

På samme måde som man formentlig gjorde i start 80-erne, dengang CD'en kom frem. Der er ingen der siger, at metoden skal kunne virke til evig tid - det går altid galt, når mennesket forsøger at tage brydetag med evigheden - det skal blot virke i en overskuelig årrække fremover.

Jeg tror da osse en dag, at der vil komme abonnements ordninger på musik - en pendant til gamle tiders bogklubber og musikklubber - men det er ikke noget for os i DmD. Og jeg er ikke sikker på, at vi vil medvirke til det - jeg siger ikke nej - jeg siger kun, at vi ikke er sikre på det ...

Det hjælper jo ikke nogen, at man kan have 40Gb musik på en afspiller, hvis man ikke har tid til at høre den - eller 100000 Gb i en jukebox, hvis man ikke har tid til at høre det.

I sidste ende er det jo os og alle vores kolleger rundt om i verden, der skal lave musikken - og vi producerer ikke mere musik nu end før. Vi er ikke blevet hurtigere til det - det tager undertiden 3 måneder at lave én enkelt sang, sådan at den bliver god - unik, om du vil - og kan holde i mange år. Og det er der ikke engang nogen garanti for ... sådan er vores vilkår, og sådan vil de fortsat være.

Vi kan godt gøre det hurtigere - men så bliver resultatet automatisk dårligere. Men det er måske i virkeligheden det, alle teknik-elskerne beder om - alle Jer der får stådreng over enhver lille ny teknologisk landvinding: Gratis - og dårlig - musik??

Tja - jeg tror stadig på det unikke. Ikke på det flertallet kan få for 20 kr. om ugen i en abonnements-ordning. Jeg tror det vil blive noget klam ... men det er jo altså min holdning.

Klaus K.

PS - Årets julegave kommer nu: Den store Tøsedrenge-box med samtlige gamle albums + LP-covere nedfotograferet til CD-format. Det er SÅ skønt, at det ikke er en opsamling. Alle tracks er der - remasteret + 80-siders luxus-booklet med hele historien, skrevet af bl.a. Tim Christensen & undertegnede ... Jeres forældre vil elske den. Eller måske Jeres bedsteforældre ;-)

Det var sgu da et reklame-spot der ville frem, hva ... ?