FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:07-02-2006 10:39:04
Afsender:Ole
Email:..
Emne:Kompliceret
Tekst:Ebbe, det er så kompliceret at skabe en bæredygtig business på internettet, at det ikke alene kræver en "velvilje", men simpelthen en proaktiv VILJE fra pladebranchen til at gøre en indsats og prøve noget af.

Ikke engang velvilje er tilstede idag. Det er så nemt for pladeselskaberneat afvise blankt, når fx Microsoft foreslår noget (128 kbps og prisen er jo, hvad der skulle til, for atfå flest mulige pladeselskaber med). Men 128 kbps er efter min mening ikke godt nok til en netradio.

Måske kunne man komprimere lyden som man gør på alm. radiostationer. Radion lyder fint afspillet på en køkken-radio, men hvis du vil have god lyd på et stereoanlæg må du købe en cd.

------------------

Ang. det komplicerede i businessen:

Jeg kommer til at tænke på, at det her med abonnementsordninger i princippet er det samme, som papir-forlagene har gjort med bogklubber. Her har man også skullet knytte nogle kunder tæt til sig, og hver måned fik man et katalog ind ad døren.

Men folk i bogklubber fik nogen bøger, som de kunne beholde.

En musikabonements-ordning skulle måske også inkludere en to-tre album downloads pr. måned i cd-kvalitet (flac). Simpelthen for at undgå folk sad og fiddlede med at optage musikken fra jukeboxen. Og for at få folk til at fortsætte med abonnementet. Man kunne også simpelthen sende en original cd til dem - eller et cover, som de kunne klistre på deres hjemmebrændte. Der er mange muligheder.

Forlagsbranchen har haft problemet med prisdifferentiering i mange år, men alligevel kan bogklubber med lav pris pr. bog godt fungere side om side med boghandlernes højere priser. Og så har de også altid haft problemet, at hvis du låner en bog ud til en ven, så vil denne ven ikke købe bogen. Med mindre det da er en "brugs-bog" (leksikon, ordbog, poesibog) som man vil tage frem igen og igen. Ugebladene har det samme problem, men lever stadig i bedste velgående.

Men jeg forstår godt musikbranchens tøven. Det kræver "nosser" og vilje at forandre. Advokater er for at forsvare det bestående - at tingene skal foregå på den samme måde som de altid har gjort. De kan ikke forandre en business.

Ole