FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:13-06-2006 08:47:59
Afsender:ebbe hansen
Email:ebbe$amara.dk
Emne:når musikken bliver til massevare
Tekst:Bare lige en strøtanke - mærkevare<->massevare.

Normalt er mærkevarer varer der bliver markedsført som brand (nike, dell, levis....) og dermed sætter sig lidt udover den almindelige prisdannelse. Det minder lidt om fisk, men forskellene er større end lighederne.

Købeloven opererer med genuskøb og speciekøb. Der hvor I gerne vil hen er afdelingen for speciekøb, men jeres vare er massefremstillet (er varen defekt vil den blive ombyttet snarere end handlen bliver ophævet) og er ikke et unikum.

Tilsyneladende opererer jeres marked med at regulere mængden fremfor prisen (Jeres værste - dobbeltcd til std cd-pris - et trick der gir pote).

Jeres varer er hverken fugl eller fisk i forhold til de gængse begreber, men som de bliver distribueret, opfører de sig som massevarer på et monopolmarked (stort set ingen priselasticitet).

Jeg skal ikke klandre jer for jeres business. Godt er godt. Jeg leder bare efter metoder til at beskrive jeres helt unikke marked.

Nb 'variable omkostninger' er et klassisk standardbegreb. Det er muligt at I kalder det noget andet, og måske endda bruger udtrykket om andre ting. Men det ændrer altså ikke på betydningen.

PS jeg ved ikke meget om økonomi. Men jeg er helt god til tal